-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30395 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

اين كه ميگويند پل صراط ادق من الشعر و أحدّ من السيف يعني چه؟ آيا پلي مادي است؟

مرحوم شيخ مفيد، فقيه و متكلم بزرگ شيعه درباره حديث فوق ميگويد: مقصود اين است كه كافران از شدت و هراس كه در قيامت بر آنها مستولي ميشود، گامهايشان لغزيده و توان حركت ندارند، مانند كسي كه بخواهد بر چيزي حركت كند كه از مو باريك تر و از شمشير تيزتر است. اين در حقيقت تمثيل و تشبيهي است كه سختي عبور كافران از صراط را بيان ميكند. اما علامه مجلسي بعد از ذكر اين سخن، آن را جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 351.

استوار ندانسته ميگويد: تأويل ظواهر در يك مسئله بدون اين كه ضرورتي آن را ايجاب كند، جايز نيست.

همان.

يكي از محققان ميگويد: حقايق و رخدادهاي عالم قيامت، تبلور و بازتاب رخدادهاي اين جهان است و اين دو در امتداد يكديگر و هر يك جلوه و تجسم خاصي از واقعيت هستي انسان و افكار و اعمال او ميباشد. غرائز و شهوات انسان واقعتي است كه در دنيا به گونهاي خودنمايي ميكند و در سراي ديگر به صورت دوزخ و عقوبتها و كيفرهاي آن. بر اين اساس همه انسانها بايد از اين جهنم بگذرند و پل منصوب بر آن كه از آن گذر ميكنند، همان فطرت الهي و بُعد ملكوتي انسان است. بديهي است اين صراط و پل كه بر جهنم شهوات استوار است، بسيار دقيق، باريك و تيز است.

همان، ص 351.

بنابراين اگر ظاهر روايت را ملاك داوري قرار دهيم، بايد آن را بر پل مادي حمل كنيم، اما اگر روايت را تأويل بريم و معناي باطني آن را در نظر آوريم، ناگزير بايد دست از ظاهر روايت برداريم و آن را حاكي از سخت بودن صراط مستقيم و قدم برداشتن در راه حقيقت و درستي و پاكي بدانيم كه از شمشير تيزتر و از مو باريكتر است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.